Skip links

#8M Dia Internacional de les Dones: per què els sectors tecnològic i industrial d’Europa necessiten més dones

Amb motiu de la celebració del Dia Internacional de les Dones el pròxim 8 de març, les indústries europees del metall, l’enginyeria i la tecnologia (MET) posen el focus en la bretxa de gènere existent en aquests sectors.

En un nou document de posicionament publicat aquesta setmana, Ceemet —l’organització que representa els empresaris europeus del sector MET— destaca els avenços constants en matèria d’igualtat al lloc de treball, però adverteix que encara persisteixen barreres estructurals, especialment en l’educació STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), que limiten la participació de les dones en aquest àmbit.

El document, titulat Gender Gap in the MET Industries, planteja la igualtat de gènere no només com una qüestió de justícia social, sinó també com una prioritat econòmica estratègica per a la competitivitat d’Europa.

Progrés en salaris i condicions de treball

Basat en dades europees recents, inclosos els resultats de l’European Working Conditions Survey 2024 d’Eurofound, l’informe assenyala que la qualitat de l’ocupació a Europa ha millorat durant l’última dècada, amb més accés a horaris de treball flexibles i oportunitats de formació.

En el sector MET, la bretxa salarial de gènere s’ha reduït de manera significativa, passant del 21% l’any 2010 al 16% el 2023, una tendència a la baixa que evidencia un progrés sostingut.

Tot i això, Ceemet recorda que aquestes dades no reflecteixen necessàriament diferències salarials per una mateixa feina. Més aviat responen a factors estructurals com la distribució ocupacional, l’antiguitat, els patrons de jornada laboral o les interrupcions en la carrera professional.

Les dades sobre hores de treball mostren una tendència similar: la diferència entre homes i dones s’ha reduït, tot i que les dones continuen treballant menys hores setmanals de mitjana, sovint a causa de responsabilitats de cura.

La trampa del treball a temps parcial i el dèficit de serveis de cura

Ceemet assenyala que un dels principals obstacles per a la plena participació de les dones al mercat laboral és l’accés insuficient a serveis de cura infantil assequibles i de qualitat. A tota la Unió Europea, les dones continuen assumint majoritàriament les tasques domèstiques i de cura, fet que porta moltes d’elles a optar pel treball a temps parcial i limita les seves oportunitats de progressió professional.

Per aquest motiu, el document insta els Estats membres a aplicar plenament les recomanacions de la UE sobre educació infantil primerenca i cures de llarga durada. Millorar aquesta infraestructura de cures permetria que les dones treballessin el mateix nombre d’hores que els homes, reduiria les interrupcions professionals i ajudaria a pal·liar la manca de mà d’obra en sectors industrials clau.

Segons estimacions de l’Institut Europeu per a la Igualtat de Gènere, la taxa d’ocupació femenina a la UE podria passar del 66% actual al 80% l’any 2050 si es produeixen avenços significatius en igualtat de gènere, amb importants beneficis econòmics associats.

Estancament en la representació femenina

Malgrat les diverses iniciatives impulsades per la indústria, la proporció de dones en el sector MET s’ha mantingut pràcticament estancada en els darrers anys i se situa al voltant del 24,4% el 2024.

Per a Ceemet, aquesta infrarepresentació reflecteix un problema més profund: encara hi ha massa poques dones que opten per estudis i carreres en ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM).

Tot i que les dones representen el 52% de la població de la UE i la majoria dels graduats en educació superior, només representen dues de cada cinc persones dedicades a la ciència i l’enginyeria, i tan sols el 18% dels especialistes en tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).

L’estratègia STEM, una prioritat clau

El document celebra l’èmfasi renovat de la Comissió Europea en les disciplines STEM dins l’agenda de competitivitat i la planificació pressupostària, així com l’objectiu d’atraure un milió d’estudiants dones a programes STEM abans del 2030.

En aquest sentit, Ceemet demana:

  • Reforçar l’estratègia europea STEM amb un enfocament específic en la participació femenina.

  • Millorar la recollida de dades a través d’un futur Observatori Europeu de Competències per monitorar l’escassetat de talent i les tendències del mercat laboral STEM.

  • Impulsar aliances transfrontereres amb el suport de la UE entre escoles, universitats, centres de formació i indústria.

  • Incrementar la implicació dels agents socials en el disseny i la implementació de les estratègies STEM a escala nacional.

Europa necessita convertir l’estratègia STEM en una realitat de manera urgent: l’escassetat de competències i les transicions verda i digital fan que la participació femenina en carreres industrials sigui més necessària que mai.

Iniciatives del sector en marxa

Arreu d’Europa, les federacions sectorials ja impulsen iniciatives per atraure i retenir més dones en el sector MET.

A França, la campanya “You have your place” de la UIMM dona visibilitat a referents femenins dins la indústria. Als Països Baixos, el programa “Women in Technology – On Track to 30% by 2030” de FME inclou el segell Women4Tech i premis a la inclusió. A Suècia, la campanya digital “Rent tekniskt” de Teknikföretagen ha aconseguit connectar amb públic jove femení a través de les xarxes socials.

Ceemet també destaca el seu compromís, com a agent social, per combatre l’assetjament laboral i promoure entorns de treball inclusius, factors clau per fomentar una major participació de les dones en el mercat laboral.

Un repte social que va més enllà de les empreses

Tot i reconèixer la responsabilitat de les empreses, l’informe subratlla que la bretxa de gènere és, en última instància, un repte social arrelat en les decisions educatives i en estereotips culturals.

Reduir aquesta bretxa tindria un impacte positiu tant en l’ocupació com en el PIB, i també reforçaria la confiança de les dones per avançar en una societat on puguin desenvolupar-se en funcions que s’ajustin al seu talent i capacitats.

A mesura que s’acosta el Dia Internacional de les Dones, el missatge del principal sector industrial europeu és clar: els avenços són reals, però encara insuficients. Assolir una veritable igualtat de gènere en les indústries MET requerirà accions coordinades, des de les aules fins als consells d’administració, i des de les capitals europees fins a Brussel·les.

Dades nacionals de la força laboral femenina del sector 

La representació de la força laboral femenina del sector a nivell nacional és la següent (afiliats a la Seguretat Social, promig 2025):

  • 15,5% en la Indústria
  • 38,7% en el Comerç
  • 12,8% en els Serveis
  • 24% TOTAL SECTOR (en línea amb Europa)